Buddhaair Nepal luftfartsselskab

Kathmandu lufthavn sænker kapaciteten i vinterhalvåret

Nepals eneste reelt velfungerende internationale luftfartsport, Tribhuvan International Airport, eller kort og godt Kathmandu lufthavn, reducerer driftstimerne betydeligt fra november 2024 til marts 2025, for at opføre taxibaner. Derfor vil der være lukket for trafik mellem kl. 22:00 og 08:00.

Ikke at lufthavnen er fri for kaos til hverdag, men det kan sagtens medføre yderligere kaos i efterårs- og forårssæsonen, hvor der er overfyldt selv under de bedste forhold.

Under byggefasen vil Kathmandu lufthavn opleve en reduktion på 30-50 % i internationale flyvninger, da den kun vil være i drift i 14 timer dagligt i stedet for 21 timer. Kapaciteten med IFR flyvninger  (instrument flight rules) er otte pr. time.

Det betyder kort og godt at trafikken vil falde fra ca 410 til ca 287 flyvninger pr. uge for internationale flyselskaber. CANN vil reducere antallet af flyvninger med 50 procent for internationale flyselskaber, der opererer mere end to flyvninger pr. dag. For flyselskaber med op til to flyvninger pr. dag vil antallet blive reduceret med 30 procent, mens flyvninger under denne tærskel forbliver uændrede.

Forvirret? Det er de også selv.

Myndigheden har også begrænset indenrigsflyvninger som falder fra 230 til 139 for Buddha Air, 41 for Yeti Airlines, 31 for Shree Airlines, seks for Sita Air, fem for Tara Air og fire hver for Nepal Airlines og Summit Air.

Samtidig tyder de stærkt reducerede trafikprogram på voldsomt øgede flypriser og alle spørger hvorfor det ikke kunne være sket fra maj til september. Og desuden kunne man have bedre incitamenter for internationale flyselskaber, så de ikke ville være så tilbageholdende med at flytte deres operationer til Bhairahawa og Pokhara, hvor muligt. Det kunne typisk være regionale fly.

Det skal siges at udbygningen af Kathmandu lufthavn er meget nødvendig og projektet består i en 1.140 meter lang parallel taxibane på den sydlige side af landingsbanen (Koteshwar-enden). Den nye taxibane vil forbinde det eksisterende internationale parkeringsområde med landingsbane 02. På samme måde bygges en anden 450 meter lang parallel taxibane ved den nordlige ende af landingsbanen. Altså kapacitetsøgende til glæde for al trafik i Kathmandu

Del denne nyhed

Ligende artikler

Lukla - fly til Lukla, Ramechhap

Lukla – fly til Lukla starter fra Ramechhap 20/9

Trekkingsæsonen for efteråret 2024 starter snart og dermed skifter flyene til og fra Lukla lufthavn fra Kathmandu til Ramechhap Ramechap

Bhimsen Tower Dharedara

Bhimsen Tower – Dharahara genopføres

Det 62 meter høje Dharahara er et af oprindeligt to tårne bygget tilbage i 1832. De fleste kender det som