Lukla fly

Ramechhap lufthavn

Stort set alle fly til Everest og Lukla afgår nu fra Ramechhap.

 

 

Når Everest-sæsonen for trekkere og bjergbestigere starter op foråret 2020, er det tredje sæson, hvor den lille usete Manthali Airport i Ramechhap får al trafikken.

 

Siden foråret 2019 er stort set al trafik gået fra den lille lufthavn beliggende omtrent fem timers kørsel fra Nepals hovedstad. Grunden er Kathmandu lufthavns overbelastning og et fokus på de dollarindtjenende Lukla-flyvninger. Derfor har den lille lufthavn i Ramechhap nu op til 85 daglige take off og landinger, hvor den for et år siden nærmest kun havde et enkelt charterfly om ugen. Den lille Airstrip er fra 1979 og blev først asfalteret i 2016, så den kunne håndtere ti cargofly dagligt, men reelt har den stået ubrugt hen i årevis.

 

At Lukla fly nu foregår fra Ramechhap betyder, at man som rejsende skal fra Kathmandu på en ca. fem timers køretur til Mulkot for at overnatte. Tidlig næste morgen køres til selve Ramechhap airstrip, hvorfra det tager 15-20 min. at flyve til Lukla. Pt. er der ingen faciliteter til de op til 800 daglige gennemgangere i Ramechhap i sæsonen.

 

Begrundelsen er god nok, da det er for at lette Kathmandu lufthavn for et stort antal fly dagligt – op mod de 85-90 fly til/fra Lukla på de travleste dage. Problemet er, at oplevelsen ikke er god – i hvert fald ikke endnu.

 

Ventetiden i Manthali/Ramechhap er meget kortere end i Kathmandus ikke specielt gæstfri indenrigsterminal. Det er stort set det eneste gode, man kan sige, udover at man i gennemsnit sparer tre timers ekstra ventetid ift. Kathmandu, grundet overbelastning – så den ekstra tid ved Manthali er begrænset.

 

Som det ser ud nu, bliver det en permanent løsning, og de lokale investerer i cafeer, restauranter og hoteller, så det skal nok komme til at fungere over tid.

 

Manthali lufthavn i Ramechhap:

132 km. øst for Kathmandu

474 meters højde

518 meter startbane

 

 

God tur til Lukla!