I 2012 købte Nepal Airlines seks kinesiske Harbin Y12 fly, der skulle indsættes på indenrigsruter i bjergene, hvor man typisk har brugt Dash 6, De Havilands populære â€ÂTwin Otterâ€Â, men også Dornier og LET mv.
Det er ikke første gang man har set Y12 i Nepal, således havde Nepal Airways en tilbage i 1990’erne som forulykkede i Jomsom (9N-ACS).
Men indkøbet og lånene har været nærmest katastrofale, for både de to â€ÂXian MA60’erE†og â€ÂHarbin Y12’erne†er håbløse og enormt dyre at vedligeholde udover at alle andre end Nepal Airlines, tydeligt har stillet spørgsmålstegn til flyets ydeevne og sikkerhed.
Handlen blev indgået med Kina i 2012 med levering i 2014 efter et lån på 408 mio. yuan og anden infrastrukturhjælp, og var kravet vistnok klart kinesisk krav. I Bangladesh fandt man ikke flyene som egnet, men det gjorde Nepal desværre, da kineserne fik dem overbevist om at Y12 var en slags â€ÂTwin Otter†fastvingefly med plads til 17 personer. Og MA60 med plads til 60 passagerer blev sammenlignet med den fantastiske ATR-72.
Der har været et par småulykker med Y12, og de har de seneste år været grounded med flyveforbud – og nu har regeringen endelig vedtaget at sælge dem eller lease dem ud, for det har været en kostbar affære.
#y12, #twinotter, #nepalairlines, #nepaltourism