I 2012 købte Nepal Airlines seks kinesiske Harbin Y12 fly, der skulle indsættes på indenrigsruter i bjergene, hvor man typisk har brugt Dash 6, De Havilands populære ”Twin Otter”, men også Dornier og LET mv.
Det er ikke første gang man har set Y12 i Nepal, således havde Nepal Airways en tilbage i 1990’erne som forulykkede i Jomsom (9N-ACS).
Men indkøbet og lånene har været nærmest katastrofale, for både de to ”Xian MA60’erE” og ”Harbin Y12’erne” er håbløse og enormt dyre at vedligeholde udover at alle andre end Nepal Airlines, tydeligt har stillet spørgsmålstegn til flyets ydeevne og sikkerhed.
Handlen blev indgået med Kina i 2012 med levering i 2014 efter et lån på 408 mio. yuan og anden infrastrukturhjælp, og var kravet vistnok klart kinesisk krav. I Bangladesh fandt man ikke flyene som egnet, men det gjorde Nepal desværre, da kineserne fik dem overbevist om at Y12 var en slags ”Twin Otter” fastvingefly med plads til 17 personer. Og MA60 med plads til 60 passagerer blev sammenlignet med den fantastiske ATR-72.
Der har været et par småulykker med Y12, og de har de seneste år været grounded med flyveforbud – og nu har regeringen endelig vedtaget at sælge dem eller lease dem ud, for det har været en kostbar affære.
#y12, #twinotter, #nepalairlines, #nepaltourism