Pilatus Porter Kathmandu 1988 Lars Gundersen

Mingbo, Lukla og Shyangboche

Khumbus legendariske landingsbaner

Mingbo:
I 1960 blev Khumbus første landingsbane skabt på helt manuel vis på en stejle skråning ved Mingbo, ved foden af Ama Dablam. Den 500 meter lang græs- og grusbane blev lavet af ren håndkraft og beregnet på det legendariske Pilatus Porter-fly (PC-6).
Senere på året blev alle tagplader til den nye Hillary School i Khumjung fløjet fra Kathmandu til Mingbo og båret frem til skolen. Mingbo var dog utrolig ustabil ift. vind og vejr og blev lynhurtigt lukket af myndighederne efter en næsten fatal testflyvning og har ikke været i brug siden.

Lukla:
Fire år senere, i 1964, stod Sir Edmund Hillary også bag opførelsen af landingsbanen i Lukla, der skulle åbne dørene til Everest-regionen for resten af verden. Lukla ligger i Pharak, dvs. den lille stykke land mellem Solu og Khumbu.

Shyangboche:
Den sidste ”lufthavn” i Everest-området er Shyangboche, der blev  bygget i 1971 af et hold ledet af Takashi Miyahara og officielt åbnet med en testflyvning af Royal Nepal Airlines den 1. juni 1973. Shyangboche blev opført for at servicere Hotel Everest View, som dengang var verdens højest beliggende hotel.

Del denne nyhed

Ligende artikler