Og her er det fra øverst tv. Yetkha, Tukan, Maha Bhouda, Kwabahal, Kathesimbhu og så Bhoudanath, Tahity, Keshchandra (Itum) og endelig en ”No Name syd for New Road”. Desuden er der naturligvis ex. Swayambhunath, Ashokastupaerne i Patan med mange flere.

Stupaer i Kathmandu

Kathmandus stupaer

Kathmandu er kendt for sine store berømmede og næsten monumentale stupaer som Swayambhunath og Boudhanath, men rundt omkring i byens gamle kvarterer ligger et tæt netværk af mindre kendte stupaer og chortens. Disse er ikke blot arkitektoniske levn, men levende religiøse steder, hvor lokalbefolkningen dagligt udøver deres praksis – med røgelse, bedeflag og små ofringer.
Her en inspiration til gåturen rundt i Kathmandus gader.

De store stupaer:

  • Swayambhunath, også kaldet “Monkey Temple”, troner over byen fra en høj og regnes for en af Nepals ældste og mest hellige buddhistiske steder.
  • Boudhanath i den østlige del af byen er en af verdens største stupaer og centrum for tibetansk buddhistisk liv i Nepal.

De mindre stupaer

I Kathmandu centrale dele finder man også en række mindre, men betydningsfulde stupaer og chaityas:

  • Yetkha Bahal og Tukan Bahal er typiske newar-baserede gårdkomplekser med stupaer centralt placeret, omgivet af boliger og små templer.
  • Mahabouddha i Patan er kendt for sine tusind små Buddha-relieffer indmuret i en indisk-inspireret murstenskonstruktion. Den blev oprindeligt bygget i det 16. århundrede.
  • Kwa Bahal, også kendt som “Golden Temple”, huser en unik blanding af theravada og vajrayana buddhisme med en gylden facade og indre gårdhave med chaityas.
  • Kathesimbhu ved Thahity er en mini-replik af Swayambhunath, opført i 1600-tallet som alternativ for dem, der ikke kunne tage turen op til bakken.
  • Thahity Chaitya og Keshchandra Mahavihar (Itum Bahal) er mindre kendte, men stadig aktive steder for daglig tilbedelse.
  • I det sydlige Kathmandu, tæt på New Road, findes også anonyme eller navnløse stupaer, der vidner om lag på lag af byens buddhistiske historie.

Derudover er der de fire Ashoka-stupaer i Patan og Chabahil, som traditionen tillægger den indiske kejser Ashoka fra det 3. århundrede f.Kr.

Mange af disse stupaer fungerer stadig som religiøse og sociale samlingspunkter. Der er ofte morgenbønner, lokale ceremonier og festivaler knyttet til dem, og de indgår som en del af det, man kunne kalde Kathmandus “urbane pilgrimsrute”.

Stupaerne repræsenterer forskellige lag af Nepals buddhistiske arv – fra theravada til tibetansk vajrayana og newar-buddhisme – og afspejler dermed den religiøse mangfoldighed og sammenfletning, som kendetegner Kathmandu helt ind i byens arkitektoniske struktur.

På billedet øverst tv. Yetkha, Tukan, Maha Bhouda, Kwabahal, Kathesimbhu og så Bhoudanath, Tahity, Keshchandra (Itum) og endelig en ”No Name syd for New Road”. Desuden er der naturligvis ex. Swayambhunath, Ashokastupaerne i Patan med mange flere.

Del denne nyhed

Ligende artikler