Hvem har ikke hørt en frustreret trekker være ”Stuck in Lukla” – eller Hillary Tenzing Airport som den så flot hedder nu. Lukla er nøglen til Everest base camp trekket og har i mange år været det kritiske punkt. Først med aflysninger grundet vejret og derefter med et utal af overbookinger, som har ført til forrygende anekdoter. Lukla blev udvidet og forlænget samt asfalteret tilbage i slutningen af 1990’er, hvilket førte til bedre forhold. Men en stor del af forsinkelserne og ventetiden er slet ikke grundet Lukla, men den store trafik i Kathmandu lufthavn og derfor kan den 35 minutters flytur, ofte tage op mod en time, inden der er startmulighed. Og det er grundet til at der nu tales om at flytte en dele af den tidlige bjergtrafik til alternative lufthavnen i nærheden af Kathmandu.
Gennem 30 år har man diskuteret forskellige andre løsninger også – men det bliver værre, for første gang i tredive år, skal Tribhuvan lufthavn (Kathmandu Intl. Airport) have ny belægning i foråret. Det kommer godt nok til at ske i små 80-meters strækninger ad gangen, men foråret bliver ikke lettere i Nepal og lufthavnen vil være lukket fra 22:00 til 08:00, hvilket netop kan ramme Lukla, og her ser Ramechap ud til at være den bedste løsning.
Ramechap ligger ca. fire timers kørsel fra Kathmandu og kan komme til at kræve en overnatning på vejen op til Mt. Everest.
Velkommen til Everest – et fantastisk område, lidt udfordret på Lukla flyvningerne.