Pokharas nye internationale lufthavn har fået sin første ruteflyvning
Mandag landede Himalaya Airlines’ Airbus A319 i Pokhara International Airport med 107 passagerer – den første planlagte internationale passagerflyvning siden lufthavnens åbning 1. januar 2023.
Ruten går mellem Pokhara og Lhasa og flyves én gang om ugen, hvis passagertallet ellers er tilfredsstillende.
Direktøren i Pokhara Intl. Airport Prem Nath Thakur udtrykte optimisme og fremhævede, at der er givet to års fritagelse for landings- og passagerafgifter for at tiltrække flyselskaber. Og grunden til fritagelsen er lufthavnens problemer helt tilbage fra starten.
Trods incitamenterne er driften udfordret af høje brændstofpriser og skatter, ineffektivitet – og politik. Alligevel planlægger Himalaya Airlines flere destinationer i Kina og håber at tiltrække op mod en million kinesiske turister årligt, hvilket dog lyder som et meget stort antal. Pokhara Tourism Council arbejder selvstændigt på at fremme lufthavnen og har bl.a. også indgået aftale med Sichuan Airlines om 10 charterflyvninger mellem Chengdu og Pokhara.
Pokhara lufthavn blev bygget med kinesisk finansiering og er en del af Kinas ”Belt and Road Initiative” (BRI), og kinas ambassadør i Nepal kaldte flyvningen en milepæl for både Nepal og Kina og et symbol på 70 års diplomatiske relationer… Nepals regering har ikke officielt har anerkendt at være en del deraf.
Derfor er Pokhara Internationale Lufthavn i problemer:
- Manglende luftkorridorer:
Indien nægter adgang til sit luftrum, hvilket forhindrer direkte internationale ruter til og fra Pokhara, da de anser den kinesisk opførte lufthavn som en potentiel (måske mest politisk) sikkerhedstrussel. - Geopolitisk spænding:
Lufthavnen er finansieret af Kinas ”Belt and Road” initiativ, hvilket har skabt bekymring om politisk afhængighed og potentielle gældsfælder. - Økonomisk pres:
Manglende passagertrafik gør det svært at generere indtægter og tilbagebetale det kinesiske lån på 216 mio. USD. - Tekniske og miljømæssige risici:
Placeringen i Pokhara-dalen med et rigt fugleliv, bjerge i den ene side, at lufthavnen kun kan tage mindre fly ala Airbus A320 og Boeing 737-størrelser og ikke Widebody fly udover seismisk aktivitet udgør en utrolig pakke af problemer for Pokhara lufthavn udover bøvl med infrastruktur som dræning og byggestandarder, som også erblevet kritiseret. - Korruption og dårlig planlægning:
Byggefasen var præget af ineffektivitet og påstande om korruption, hvilket har svækket projektets overordnede troværdighed.