Lukla har mange navne som “Verdens farligste lufthavn” og “lufthavnen med flest aflysninger” osv.
Flyvninger til Lukla foregår i det store hele, set over hele året ganske efter planen – men lufthavnen er notorisk vejrafhængig, og forsinkelser eller aflysninger kan naturligvis skabe usikkerhed på rejsen. Her er fem alternativer, hvis man vil øge fleksibiliteten:
1. Trek ind via Phaplu/Salleri – færre turister, mere lokal kultur
Det er en lang køretur på 9-12 timer fra Kathmandu. Herfra er der 4-6 dages fantastisk trekking gennem Solu-området til Surkie/Lukla.
✔ Bedre akklimatisering
✔ Undgår lin lille usikkerhed med Lukla
✔ 4–6 ekstra dage – men med oplevelser, du ellers ville misse
2. Klassisk rute fra Jiri – en rejse i Tenzing og Hillarys fodspor
Dette er den ”historiske” tilgang til Everest, før lufthavnen i Lukla blev opført. Der er en rigtig god og gradvis højdeopbygning, akklimatisering, og meget flotte udsigter, men desværre også veje på størstedelen af ruten.
✔ Fantastisk til akklimatisering og roligere stier
✔ 7–9 dage ekstra – ideelt og fantastisk, hvis du har godt tid
3. Helikopter til Lukla – fleksibilitet og komfort
Hvis tid og driftssikkerhed vægter højt, er helikopter en stærk – desværre dyrere – løsning. Flyv direkte fra Kathmandu eller fra Ramechhap (4-6 timers kørsel).
✔ Hurtigere og mindre vejrafhængig end almindelige fly
✔ En eksklusiv og stor oplevelse, men væsentlig dyrere løsning
4. Små tips
- Upåagtet om det er fra Kathmandu eller Ramechhap, så skal du gerne med ”First Flight”, termen for de tidligste morgenfly, hvor vejret oftest er klart. De kan koste mere og kan være svære at få fat i
- Bedste sæsoner: forår (marts–maj) og efterår (sept.–dec.)
- Og vigtigst – der skal altid være nogle bufferdage i Kathmandu i slutningen af rejsen. Gerne tre, men minimum to nætter efter trekkingturen til Everest base camp